Tankar kring lycka

Jag glömmer ofta att stanna upp. Jag springer genom livet utan att reflektera över de saker jag gör och de beslut jag fattar. Vad är det egentligen som får mig att välja som jag gör?
Lever jag det liv jag vill? Lever jag mitt liv?
 
Jag läser min drömutbildning, jag har oftast pengar till att köpa det jag vill och behöver, jag träffar en bra kille och jag får ofta höra att jag är fin. Utifrån sett så borde jag vara glad. Men det är jag inte. 
 
Kanske är det för att jag lever efter den mall som så många av oss tror ska ge lycka. Vi gör vårat bästa för att följa instruktionerna för att sedan stå där och undra om det är något fel på oss när vi inte är glada. 
 
Jag kommer kanske aldrig bli lycklig av Raw food och kvarg. Kanske är jag undantaget från alla dessa bloggerskor som fullkomligt strålar av glädje efter att ha tränat sitt 5:e träningspass för veckan. Kanske är jag inte som dem som varje dag postar bilder på vackert upplagda hälsotallrikar, proteinpannkakor och nyttiga rawfoodchokladbollar. Kanske kommer jag aldrig må bra av att avrunda dagen med en skål med kvarg med frukt, lite nötter och frön (och om man vill lyxa till det; en ruta 86%ig choklad)
 
Kanske måste jag acceptera att det livet inte kommer göra mig lycklig. Kanske passar det dem, men inte mig.
Att eftersträva det livet ger mig ångest och dåligt samvete. Av att leva så blir jag tvångsmässig och fixerad vid magens form och måltidernas sammansättning. Jag får ångest över mitt chokladsug och jag tackar nej till sociala sammanhang för att hinna med mina planerade träningspass. Jag blir sjuk av att leva det livet som jag så lätt tänker ska göra mig lycklig.
 
Jag blir inte lyckligare av att tacka nej till dessert.
Jag blir inte lyckligare av att träna mer, av att väga 10 kg mindre eller av att ha magrutor. 
 
Vet ni vad som gör mig lycklig?
Grillkvällar med vänner. Alfapet på en filt i solen. Att sjunga. Varm choklad och tända ljus under ett åskoväder. En glass och en promenad med någon jag tycker om. En kram från en vän. Morgonkaffe. En cykeltur i krispig höstluft. Att äta middag och dricka vin med en tjejkompis. En bra film. Att kyssas med någon jag är kär i. ögonblicket när jag inser att min favoritlåt spelas på radion. Ett godkänt tentaresultat. När jag hälsar på mamma och hon har lagat min favoritmat. Att ligga på en filt i kvällssolen. Promenader längs havet. Doften av nytvättade kläder. Orden: Jag är så glad att du finns. Känslan då jag klarar något som jag varit rädd för att testa. En riktigt bra bok. Att bli kysst på pannan. Att äta något som jag är riktigt sugen på. Spontanutflykter. Knastret som blir när man går på kramsnö. Att plocka svamp. Att laga mat tillsammans med vänner. Att njuta av en vacker solnedgång. Besök från min syster. Att ta dagen som den kommer. 
 
Jag vill försöka leva mitt drömliv. Det kommer inte vara enkelt. Jag kommer matas med bilder av andras drömmar och ibland få för mig att de är mina egna. Men jag ska göra mitt bästa. För jag vill må bra. I mitt liv är jag huvudrollen. Jag är värdefull och viktig.
 
Och om någon skulle råka läsa det här: Det är du med!
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

tillbakatillsara.blogg.se

Om att hitta sig själv. Om att hitta det som gör en lycklig. Om att hitta sin väg i livet när man länge levt efter andras drömmar.

RSS 2.0